انواع سرقت ها و مجازات های آن
نوشته شده توسط : bnbgate

در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی انواع سرقت های موجود و مجازات های مربوط به اون بپردازیم:

ارزش ماهانه کالاهای سرقت شده از فروشگاه های زنجیره ای شهروند 600 میلیون تومان است؛ یعنی روزی 20 میلیون تومان.

اما این تنها فروشگاه های زنجیره ای شهروند نیستند که در ماه های گذشته شاهد افزایش سرقت موادغذایی و کالاهای اساسی بوده اند، روند سرقت از فروشگاه های زنجیره ای دیگر، مراکز خرید لباس و کالاهای اساسی، فروشگاه های کوچک و حتی بقالی های محلی هم در ماه های گذشته روندی رو به رشد بوده است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی کشور سردار احمدی مقدم آمار سرقت های خرد ( شامل مواد غذایی و کالاهای مورد احتیاج در خانه) در سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش یافته است؛ همچنین آمارهای اعلام شده از سوی پلیس آگاهی کشور هم نشان می دهد بیش از 90 درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس آگاهی کشور مربوط به سرقت است که در این بین سرقت های خرد بیشترین افزایش را نشان می دهد.

انواع سرقت و مجازات ان

 

اول از همه ببینیم به چی میگن اصلا مال دزدیده شده و چه ویژگی هایی داره

 ویژگی‌های یک مال دزدیده شده:

مالی که دزدیده می‌شود باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوان به آن گفت سرقت:

۱-مالی که دزدیده می‌شود حتما باید شی بوده و قابلیت جابه‌جایی و انتقال داشته باشد.

۲-این مال باید در زمان سرقت متعلق به شخص دیگری باشد.

۳-مال دزدیده شده باید از مالکیت صاحبش خراج شده و به تصرف شخص سارق درآید.

 

حال بعد از این که فهمیدیم انواع مال دزدی چیه حالا وقتشه ببینیم چه مجازات هایی رو برای یه دزد قوانین ما وضع میکنن پس با ما همراه باشید

انواع سرقت:

سرقت بر حسب نوع میزان مجازات و ماهیت آن به اشکال مختلف تقسیم دسته بندی شده است:

1-سرقت حدی

2-سرقت تعزیری

سرقت حدی به دو صورت است:

۱-سرقت با شرایط خاص

۲-راهزنی

سرقت حدی با شرایط خاص:

سرقت باید بطور مخفیانه انجام گیرد؛ یعنی به نحوی صورت بگیرد که صاحب مال متوجه ارتکاب عمل ربودن مال خود نشود، بنابراین سرقتی که با علم و اطلاع صاحب مال صورت گیرد، مجازات حد نخواهد داشت. ۲-مال باید از محل خود خارج شود که این خارج شدن نیازمند این است که دزد وارد آن مکان شود که در اصطلاح می‌گویند هتک حرز شده است.

سرقت در صورتی مجازات حد دارد که در سال قحطی صورت نگرفته باشد. منظور از قحطی فقدان ارزاق عمومی در سال ارتکاب جرم سرقت است. اگر فرد محتاجی به خاطر تأمین معاش خود یا خانواده خود مرتکب سرقت شود حد سرقت ندارد.

راهزنی: ماده ۲۸۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مقرر می‌دارد: «راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه‌ها شوند محاربند.» بنابراین راهزنی عبارت است از گرفتن اموال مسافرین و عابرین در مسیر و خیابان‌ها ضمن غافلگیری و تهاجم مسلحانه.

نوع دیگر سرقت زمانی است که سرقت، جامع شرایط حد نیست اما مقرون به یکی از شرایطی است که در ماده 656 قانون مجازات اسلامی بیان شده است و مجازات آن، حبس از 6 ماه تا سه سال است. باید توجه داشت این نوع سرقت مقرون به مواردی است؛ از این قبیل که سرقت از محل سکنی باشد یا سرقت در شب یا هنگامی که سارقین، دو نفر یا بیشتر باشند، سارق مستخدم بوده و مال کارفرما را دزدیده باشد و یا اداره‌کنندگان هتل یا کاروانسرا که هر کس به اقتضای شغلشان به اموالی در دسترسشان است دستبرد زده شود

نوع دیگر از انواع سرقت، سرقت از موزه‌ها یا اماکن تاریخی و مذهبی است که به موجب ماده 559 قانون مجازات اسلامی برای سارقین اشیاء، لوازم و مصالح و قطعات فرهنگی و تاریخی از موزه‌ها و سایر اماکن علاوه بر استراداد آنها، همچنین حبس از یک تا 5 سال در نظر گرفته می‌شود.

کیف‌قاپی و جیب‌بری یکی دیگر از انواع سرقت تعزیری است که به صورت علنی و نه پنهانی صورت می‌گیرد که قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) برای آن در ماده 657، مجازات یک تا 5 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

 

سرقت تعزیری به طور کلی می‌توان گفت، همین که سرقت شرایط حد را نداشته باشد، سرقت تعزیری است که خود دو نوع است:

الف) سرقت تعزیری ساده: این نوع سرقت در مادۀ ۶۶۱ قانون مجازات اسلامی آمده علنی و با ربودن مال غیر بدون علم و اطلاع و رضایت صاحب مال محقق می‌شود و مجازات آن کمترین مجازات سرقت یعنی سه ماه و یک روز تا ۲ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

ب) سرقت تعزیری مشدد: منظور از سرقت مشدد، هرگونه سرقتی است که با یک یا چند عامل از عوامل تشدید مجازات بوده و مجازات آن شدیدتر از مجازات سرقت ساده باشد و شرایطی را نیز داشته باشد که در قانون آمده باشد. عوامل تشدید مجازات که در مواد ۶۵۱ تا ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده‌اند عبارتند از: سرقت در شب، تعدد سارقان، سرقت مسلحانه، بالا رفتن از دیوار، شکستن حرز، استفاده از عنوان با لباس مستخدم دولت، مامور دولتی قلمداد کردن، بکاربردن کلید ساختگی، سرقت از محل مسکونی، سرقت همراه با آزار یا تهدید، سرقت از محل‌های عمومی، مستخدم، شاگرد و کارگر بودن سارق، سرقت به اقتضای شغل، کیف زنی یا جیب بری و امثال آن، سرقت در مناطق بحرانی، سرقت آب، برق و گاز و تلفن.

اما سرقت مشدد تعزیری موارد دیگری هم دارد:

سرقت اسناد: سرقت نوشته‌ها، اسناد، اوراق، دفاتر یا مطالب مندرج در دفاتر ثبت و ضبط دولتی که در ماده ۵۴۴ قانون مجازات اسلامی آمده و مجازات آن ۶ ماه تا دو سال حبس است.

سرقت توسط امانت‌دار: به موجب مادۀ ۵۴۵ قانون مجازات اسلامی اگر ربودن توسط امانت‌دار یا مستحفظ اسناد مذکور واقع شود مرتکب به سه تا ده سال حبس محکوم می‌شود.

از بین بردن مهر: به موجب مادۀ ۵۴۶ قانون مجازات اسلامی در صورتیکه شخص مهر یا پلمپ را محو کند یا بشکند و یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمپ تلقی شود یا نوشته یا اسناد را برباید، به حداکثر مجازات وارده در موارد مذکور (۲ سال یا ۱۰ سال) محکوم می‌شود.

سرقت اموال تاریخی و فرهنگی: طبق مادۀ ۵۵۹ قانون مجازات اسلامی برای اینکه این جرم اتفاق بیافتد باید دو شرط داشته باشد: اول آن که شخص قصد سرقت اشیای تاریخی را داشته باشد و دوم اینکه سرقت از موزه، نمایشگاه، اماکن تاریخی و… صورت گرفته باشد که تحت حفاظت یا نظارت دولته

 

خب الان که با تمام انواع و اقسام دزدی ها اشنا شدید و فهمیدید که چه مجازات هایی داره اگر با موردی برخورد کردید حتما این موارد رو یادتون باشه البته شرکت بی ان بی برای فروشگاه ها روشی ساده و راحت رو در نظر گرفته که با استفاده از لیبل ها و گیت های فروشگاهی و تگ های مربوط به اون میتونید به راحتی دزد مغازه و یا فروشگاهتون رو پیدا کنید و جلو از دست رفتن سرمایتون رو بگیرید شما میتونید برای مشاوره و خرید با شماره 09120756194 تماس حاصل کنید و یا به وبسایت ما به ادرس bnbgate.com سر بزنید

 





:: برچسب‌ها: گیت_فروشگاهی_بی_ان_بی،گیت_فروشگاهی،تگ،لیبل،دزدگیر،بارکد،تگ_لباس،دزدگیر_فروشگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: